3 باور اشتباه درباره ورق گالوانیزه

گل ورق گالوانیزه نشان دهنده چیست؟ شوره گالوانیزه در چه مدت زمانی ایجاد می شود؟ ورق رنگی از چه جنسی تولید می شود؟

باورهای اشتباه درباره شوره ورق گالوانیزه

در زمان خرید و فروش ورق گالوانیزه، گاه با موضوعاتی روبرو می شویم که پایه و اساس صحیحی ندارند اما به عنوان اصل های پذیرفته شده در بین برخی از اهالی بازار فولاد رواج یافته اند؛ در این پست به بررسی 3 باور رایج، اما کاملا اشتباه درباره ورق گالوانیزه می پردازیم.  

باور اشتباه شماره یک:هرچقدر گل ورق گالوانیزه درشت تر باشد، ورق از کیفیت بالاتری برخوردار است.

گل درشت بودن ورق گالوانیزه نشان دهنده کیفیت بالای ورق نیست.
برای ریشه یابی این اشتباه بهتر است به فرایند به وجود آمدن گل ها در ورق گالوانیزه دقت کنیم؛

همانطور که می دانید ورق گالوانیزه، ورقی فولادی است که با لایه ای از فلز روی پوشانده می شود تا در برابر اکسید شدن و سایر آسیب ها محافظت شود.

اما فلز رویی که بر سطح ورق قرار می گیرد همیشه خالص نیست؛

گل های ایجاد شده بر سطح ورق گالوانیزه، در حقیقت همان ناخالصی های موجود در فلز روی هستند که پس از سرد شدن مذاب، به صورت نقش و نگارهایی که در اصطلاح گل نامیده می شود،  بر سطح ورق نمایان می شوند.

میزان و اندازه این گل ها نیز به دو عامل بستگی دارد:
1-میزان ناخالصی
2-دما و سرعت سرد شدن لایه محافظ ورق

این باورغلط که هرچه گل ورق گالوانیزه درشت تر باشد، کیفیت محصول بالاتر است، از آنجایی نشات گرفته که در گذشته ناخالصی هایی مانند سرب در زینکی که به عنوان پوشش ورق استفاده می شود، زیاد بوده است؛ به همین خاطر ورق های گالوانیزه معمولا گل درشت بودند، اما امروزه با کم شدن این ناخالصی ها، ورق های اسپنگل یا گل ریزهم تولید می شوند.

💡
جالب است بدانید که کم شدن ناخالصی ها در فلز روی، هم باعث بالا رفتن کیفیت ورق گالوانیزه می شود و هم به لحاظ زیست محیطی، کم خطرتر است.

در هنگام خرید ورق گالوانیزه باید  به مشخصه های مختلفی در مورد این محصول توجه داشت. از جمله این موارد   می توان به گریدهای مختلف ورق گالوانیزه از نظر فرم پذیری و میزان کشش، کارخانه تولید کننده ورق، ضخامت، عرض و میزان کوتینگ این محصول اشاره کرد.

گل ورق گالوانیزه

باور اشتباه شماره دو: از زمان آبخوردگی ورق باید بیشتر از 6 ماه زمان بگذرد تا ورق شوره بزند.

همانطور که می دانید، ورق گالوانیزه ورقی فولادی است که روی اندود شده تا در برابر آسیب هایی مانند اکسید شدن در امان باشد. اما لایه محافظ این ورق می تواند با دست به دست هم دادن چند عامل دچار شوره سفید شود.

در حقیقت برای شوره زدن ورق گالوانیزه باید دو شرط برقرار باشد:

1- از زمان تولید ورق مدت خیلی طولانی نگذشته باشد، به گونه ای که فلز روی هنوز از نظر شیمیایی فعال باشد.

2-ورق ها به صورت رول باشند یا لایه لایه روی  یکدیگر قرار گرفته باشند، به گونه ای که در صورت رسیدن آب به آن ها، رطوبت در میان لایه ها حبس شود.

در پست شوره گالوانیزه چیست؟ به طور عمیق به بررسی دلایل شکل گیری شوره سفید در رول و شیت گالوانیزه پرداخته ایم. اما به طور خلاصه می توان چنین گفت که  شوره زدن ورق گالوانیزه ارتباطی با طولانی بودن زمان آبخوردگی ورق ندارد ، بلکه حتی در زمان کوتاه هم می تواند در اثر عدم رعایت استانداردهای انبارداری رول و ورق گالوانیزه، یا در اثر حمل و نقل غیر اصولی و نفوذ رطوبت به رول گالوانیزه اتفاق بیفتد.

باور اشتباه شماره سه: ورق رنگی از ورق سیاه تولید می شود.

ورق رنگی، از ورق سیاه تولید نمی شود؛ بلکه ورق گالوانیزه ای است که توسط رنگ های مخصوص پوشش دهی شده است.

شوره ورق گالوانیزه

برای تولید ورق رنگی  می توان از رنگ های متنوعی مانند پلی اورتان، پلی آمید، پلی استر، اپوکسی، پلی وینیل کلراید و ... استفاده کرد. این رنگ ها به روش الکترواستاتیک بر روی سطح ورق گالوانیزه قرار می گیرند و باعث به وجود آمدن ورق های رنگی زیبا و چشم نواز می شوند.

جمع بندی:

در بازار خرید و فروش محصولات گالوانیزه، گاه پرسش ها و درخواست هایی از سوی خریداران مطرح می شود که نشان دهنده وجود برخی باورهای غلط یا رواج برخی از اطلاعات نادرست در میان فعالان بازار است. در این پست به بررسی سه مورد از این اشتباهات رایج پرداختیم.

تولید ورق رنگی از ورق گالوانیزه

سوالات متداول

1-آیا ورق گالوانیزه گل ریز، از ورق گالوانیزه گل درشت با کیفیت تر است؟

در این مورد نمی توان با قطعیت پاسخ داد، در حقیقت هر ورق گالوانیزه ای با گل ریز الزاما از ورق گالوانیزه با گل درشت مرغوب تر نیست. پارامترهای مهم دیگری از جمله چسبندگی پوشش، مقدار پوشش و خواص مکانیکی ورق نیز در تعیین میزان کیفیت ورق موثر خواهد بود. 

2-شوره ورق گالوانیزه چگونه به وجود می آید؟

در پست همه چیز درباره شوره گالوانیزه می توانید تشکیل شوره در رول گالوانیزه را هم به زبان علمی ساده و هم با بررسی عوامل محیطی به خوبی مشاهده کنید.


3-آیا در زرین فولاد ورق رنگی تولید می شود؟

در حال حاضر، فرم دهی ورق رنگی در 8 طرح متنوع درمجموعه انجام می گیرد، ضمن این که به زودی خط تولید اولین ورق رنگی طرح دار در ایران در کارخانجات زرین فولاد شهریاری فعال خواهد شد.

منابع: + , +